Szkoła średnia
- PREHISTORIA NA ZIEMI KOZIELSKIEJ
Wykład: O prehistorii na terenie Ziemi Kozielskiej
Osoba prowadząca opowiada uczniom, jak tysiące lat temu wyglądało życie na Ziemi Kozielskiej. Jakie żyły zwierzęta, czy były niebezpieczne, czy polowano na nie? Jak żyli pierwsi osadnicy, czym się żywili i gdzie mieszkali?
Warsztaty:
Dzieci wycinają obrazki z przygotowanych szablonów i tworzą własną wioskę z epoki kamienia, przyklejając ilustracje na kartkę papieru.
Czas trwania: 1,5h – 2h
Ilość osób: Klasa (do 26 osób)
- ZA MURAMI KOZIELSKIEGO ZAMKU
Wykład:
Życie w średniowiecznym zamku. Muzealnik na podstawie prezentacji i makiety opowiada o życiu mieszkańców zamkowego wzgórza. Dzieci mogą wystrzelić plastikowe kule z katapulty i spróbować zdobyć zamek.
Warsztaty:
Dzieci projektują i kolorują kredkami, mazakami lub farbami inicjały do średniowiecznych manuskryptów. Dodatkowo na koniec zajęć odbywa się quiz wiedzy o życiu w średniowiecznym zamku.
Czas trwania: 1-1,5 h
Ilość osób: klasa (do 26 osób)
- W ŚREDNIOWIECZNEJ SKRZYNI
Wykład: Na temat strojów średniowiecznych połączony z warsztatami.
Osoba prowadząca, ubrana w strój historyczny, przybliża uczniom garderobę średniowiecznej mieszczanki, dworzanina i damy. Prezentuje przygotowane elementy strojów, opowiada o ich pochodzeniu, strukturze i przeznaczeniu.
Warsztaty:
Po wykładzie uczniowie wypełniają quiz utrwalający wiedzę o średniowiecznej garderobie, a następnie siadają przed własnym, przygotowanym przez Muzeum krosnem i po krótkiej prezentacji rozpoczynają tkanie własnego gobelinu.
Czas trwania: 1-1,5 h
Ilość osób: klasa (do 26 osób)
- SZCZYPTA POLSKIEJ MAGII
Wykład (30 min): Prezentacja multimedialna dotycząca praktyk magicznych. Uczestnicy wykładu:
- zapoznają się z podstawowymi terminami (magia, mag, wiedźma, wiedźmin, alchemia, wróżba) związanymi z tematem warsztatów,
- poznają różne wróżby praktykowane w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Śląska.
Warsztaty (60 minut):
Wróżby i zabawy: przyszłe zawody, wróżba z butami, kapelusz z marzeniami, kubeczki przyszłości, śmieszne zawody, piórka darów.
Czas trwania: 1-1,5 h
Ilość osób: klasa (do 26 osób)
- SMOCZE DZIEJE, CZYLI JAK ŻYŁY POLSKIE SMOKI
Wykład (45 min): Prezentacja multimedialna opowiadająca o smokach z różnych regionów Polski. Uczestnicy wykładu:
- zapoznają się z podstawowymi terminami (smok, magia, mit, legenda, bajka, symbol) związanymi z tematem warsztatów,
- poznają legendy o smokach z różnych regionów Polski ze szczególnym uwzględnieniem Śląska (Smok z góry św. Anny, Smok Wrocławski, Żmij).
Warsztaty (45 min):
W czasie warsztatów dzieci dopasowują obrazki przedstawiające poznane podczas prezentacji smoki do atrybutów z nimi powiązanych. W kolejnej części projektują swojego własnego smoka i wymyślają krótką historię dotyczącą jego przygód.
Czas trwania: 1-1,5 h
Ilość osób: do 30 osób
- TEATRZYK KUKIEŁKOWY PT. „O STRASZLIWYM SMOKU Z GÓRY ŚW. ANNY”
Wykład (30 min): Dzieci oglądają teatrzyk kukiełkowy opowiadający legendę o smoku z Góry św. Anny. Spektakl, kukiełki oraz scenografia zostały opracowane przez zespół muzealny.
Warsztaty (60 min):
Po teatrzyku odbędą się zajęcia plastyczne. Zadaniem uczestników zajęć będzie wycięcie z szablonów komiksowych obrazków i stworzenie obrazkowej legendy o smoku z Góry św. Anny, a następnie opowiedzenie legendy własnymi słowami.
Czas trwania: 1-1,5 h
Ilość osób: do 30 osób
- HISTORIA KOŁEM SIĘ TOCZY, CZYLI ZABAWY DZIECIĘCE W XIX WIEKU
Wykład: Na temat zabaw dziecięcych na przełomie XIX i XX wieku połączony z warsztatami.
Osoba prowadząca przybliża uczniom zabawy, szarady i rozrywki dziecięce popularne na wsi i w mieście w czasach minionych. Podczas prezentacji dzieci mogą poznać zabawy, w które bawili się ich pradziadkowie i prapradziadkowie, np. toczenie obręczy, kołobieg czy krokiet.
Warsztaty:
Podczas zajęć praktycznych dzieci próbują swoich sił w dawnych grach i zabawach.
Czas trwania: 1-1,5 h
Ilość osób: klasa (do 26 osób)
- POZNAJ KĘDZIERZYN-KOŹLE
Wykład: Legendarne początki miasta. Dzieci dowiadują się, dlaczego w herbie Kędzierzyna-Koźla są trzy koziołki, jakie zabytki znajdują się na terenie miasta?
Warsztaty:
Wykonywanie pracy plastycznej – komiks dotyczący legendy miasta. Dzieci opowiadają swoją wersję legendy przed innymi uczniami.
Czas trwania: 1-1,5 h
Ilość osób: klasa (do 26 osób)
- „CO BY BYŁO, GDYBY ZWIERZĘTA MÓWIŁY?” – KASZTANKA
Wykład: Osoba prowadząca, w oparciu o fabułę filmu animowanego, przybliża uczniom, jakie znaczenie miała Bitwa Warszawska dla przyszłych losów Polski i Europy.
Film edukacyjny: czas trwania 10 minut
Bohaterką i narratorką filmu animowanego dla dzieci z serii pt. „Co by było, gdyby zwierzęta mówiły?” jest Kasztanka – ulubiona klacz Józefa Piłsudskiego. Oglądając film, dzieci poznają historię walk o niepodległość Polski oraz wojny polsko-bolszewickiej. Kasztanka wyjaśnia, dlaczego Bitwa Warszawska miała tak wielkie znaczenie – nie tylko dla Polski, lecz także dla całej Europy.
Warsztaty:
Uczniowie uzupełniają karty pracy przygotowane przez zespół muzealny.
Czas trwania:
– wykład i film: 20 minut
– warsztaty: 30 minut
Liczba osób: do 30 osób
Film oraz materiały edukacyjne zostały opracowane przez IPN.
- „CO BY BYŁO, GDYBY ZWIERZĘTA MÓWIŁY?” – BAŚKA MURMAŃSKA
Wykład: Podczas wykładu prowadzący w oparciu o fabułę filmu animowanego, przybliża uczniom rolę niedźwiedzicy „Baśki Murmańskiej” wspierającej żołnierzy polskich stacjonujących w północnej Rosji.
Film edukacyjny: czas trwania 10 minut
Bohaterką i narratorką filmu animowanego dla dzieci z serii pt. „Co by było, gdyby zwierzęta mówiły?” jest Baśka Murmańska. Była ona niedźwiedzicą polarną i podopieczną Batalionu Murmańczyków stacjonującego w północnej Rosji. Rozkazem dowódcy niedźwiedzicę mianowano „córką regimentu”, przydzielono jej dzienną rację żywnościową i opiekuna, który miał zadbać o to, by przestrzegała wojskowej dyscypliny. Baśka nauczyła się salutować i maszerować na dwóch łapach, a w czasie wolnym od zajęć bawiła się z żołnierzami. Do Polski trafiła w 1919 r., a podczas defilady na pl. Saskim salutowała przed samym Józefem Piłsudskim i podała mu łapę.
Warsztaty:
Uczniowie uzupełniają karty pracy przygotowane przez zespół muzealny.
Czas trwania:
– wykład i film: 20 minut
– warsztaty: 30 minut
Liczba osób: do 30 osób
Film oraz materiały edukacyjne zostały opracowane przez IPN.