Regulamin organizacyjny Muzeum Ziemi Kozielskiej w Kędzierzynie-Koźlu
Załącznik do zarządzenia nr 10/2021
Dyrektora Zarządzającego Muzeum Ziemi Kozielskiej
w Kędzierzynie-Koźlu z dnia 01 czerwca 2021 r.
Regulamin organizacyjny Muzeum Ziemi Kozielskiej w Kędzierzynie-Koźlu
§ 1
Regulamin organizacyjny, zwany dalej Regulaminem, określa organizację wewnętrzną Muzeum Ziemi Kozielskiej w Kędzierzynie-Koźlu.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Muzeum – rozumie się przez to Muzeum Ziemi Kozielskiej w Kędzierzynie-Koźlu;
- ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – rozumie się przez to ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 194);
- ustawie o muzeach – rozumie się przez to ustawę z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz.U. z 2020 r. 902);
- Statucie – rozumie się przez to statut Muzeum nadany uchwałą Rady Miasta Kędzierzyn-Koźle nr XXIX/318/20 z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie nadania statutu Muzeum Ziemi Kozielskiej w Kędzierzynie-Koźlu ( Dz. Urz. Woj. Opolskiego poz. 3552);
- Organizatorze – rozumie się przez to Gminę Kędzierzyn-Koźle;
- Dyrektorze – rozumie się przez to dyrektora Muzeum, o którym mowa w art. 15 ustawy organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej lub osobę wykonującą czynności zarządu Muzeum, zgodnie z umową na podstawie której Organizator powierzył zarządzanie Muzeum innemu podmiotowi, w trybie określonym w art. 15a ust. 4 organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
§ 3
- Zarządzanie Muzeum opiera się na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności oraz indywidualnej odpowiedzialności za realizację powierzonych zadań.
- Każdy pracownik Muzeum podlega bezpośrednio tylko jednemu przełożonemu, od którego otrzymuje polecenia i instrukcje dotyczące jego pracy i przed którym odpowiada za całokształt powierzonych spraw.
- Struktura organizacyjna Muzeum obejmuje:
- stanowiska:
a/ Dyrektora,
b/ Głównego Księgowego;
- Dział Gromadzenia i Udostępniania Muzealiów.
- W Dziale Gromadzenia i Udostępniania Muzealiów tworzy się stanowiska:
1) kierownika działu – 1 etat;
2) muzealnika – 3 etaty;
3) pracownika ds. obsługi technicznej – 1 etat.
- Schemat struktury organizacyjnej Muzeum oraz wykaz liczby etatów stanowi załącznik do Regulaminu.
§ 4
Dyrektor:
- zarządza, kieruje całokształtem działalności i reprezentuje Muzeum na zewnątrz, zgodnie z przepisami prawa, w szczególności przepisami ustawy o muzeach oraz ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;
- sprawuje nadzór nad zbiorami będącymi w posiadaniu Muzeum oraz ich ewidencjonowaniem;
- przedstawia Organizatorowi plany finansowe i rzeczowe Muzeum oraz sprawozdania z ich wykonania, a także inne informacje określone w umowie o powierzeniu zarządzania Muzeum w trybie art.15a ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;
- jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników Muzeum, wobec których wykonuje w imieniu pracodawcy czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;
- wydaje w trybie określonym w przepisach prawa regulaminy, zarządzenia, instrukcje i inne akty kierownictwa wewnętrznego;
- zapewnia:
- właściwą organizację pracy, dobór pracowników z kwalifikacjami wymaganymi w przepisach prawa oraz podział zadań służący prawidłowej ich realizacji;
- przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych, w tym oszczędne i racjonalne gospodarowanie powierzonymi Muzeum środkami publicznymi;
- właściwą organizację kontroli zarządczej, w tym kontrolę realizacji zadań powierzonych pracownikom Muzeum;
- prawidłowy obieg, rejestrację, znakowanie i przechowywanie dokumentów zgodnie z ustalonym rzeczowym wykazem akt oraz właściwą organizację archiwum zakładowego,
- udostępnianie informacji publicznej w trybie przewidzianym w przepisach o dostępie do informacji publicznej; w tym prowadzenia strony podmiotowej Muzeum w Biuletynie Informacji Publicznej,
- organizację sytemu rejestrowania oraz rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w zakresie właściwości Muzeum,
- właściwą organizację systemu ochrony danych osobowych oraz informacji niejawnych,
- bezpieczeństwo i higienę pracy oraz ochronę przeciwpożarową.
§ 5
- Szczegółowy zakres obowiązków Głównego Księgowego określa Dyrektor zgodnie z przepisami o finansach publicznych oraz przepisami o rachunkowości.
- Do obowiązków Głównego Księgowego należy w szczególności:
- zapewnienie prawidłowości, terminowości, rzetelności i liczbowej zgodności sprawozdań finansowych sporządzonych w Muzeum,
- zorganizowanie systemu obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych, możliwość realizowania kontroli wewnętrznej oraz prowadzenia rachunkowości Muzeum,
- doskonalenie funkcjonowania księgowości, kalkulacji, sprawozdawczości i rozliczeń oraz dokumentacji księgowej w sposób zapewniający:
- skuteczną ochronę mienia i rozliczanie osób materialnie odpowiedzianych za powierzony majątek Muzeum i ochronę danych osobowych przetwarzanych w Muzeum,
- terminowe dochodzenie roszczeń i należności Muzeum,
- skuteczną kontrola realizacji zadań dotyczących księgowości;
- nadzorowanie, zabezpieczenie i właściwe przechowywanie dokumentów i ksiąg finansowych w Muzeum;
- nadzorowanie terminowego rozliczania inwentaryzacji trwałych i obrotowych składników majątkowych (poza muzealiami);
- dokonywanie w ramach sprawowanej kontroli działalności gospodarczej następujących czynności:
- kontroli wstępnej operacji gospodarczych związanych z wydatkowaniem środków pieniężnych i materialnych, obrotem i zużyciem środków,
- kontroli bieżącej operacji gospodarczych stanowiących przedmiot księgowości,
- kontroli zarządczej w zakresie finansowo-księgowym i ekonomicznym;
- nadzór nad obsługą kasową Muzeum;
- sporządzanie kalkulacji cenowych na usługi prowadzone przez Muzeum;
- prowadzenie spraw pracowniczych i płacowych pracowników Muzeum, w tym wymaganej dokumentacji pracowniczej oraz dokumentacji związanej z wynagradzaniem pracowników oraz innymi świadczeniami związanym ze stosunkiem pracy, określonej w przepisach prawa pracy;
- sporządzanie deklaracji podatkowych i w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz innych wynikających z przepisów prawa;
- prowadzenie sekretariatu Muzeum;
- planowanie i nadzorowanie realizacji wszystkich spraw wchodzących w zakres administracji Muzeum oraz zawieranie umów i porozumień w tym zakresie, z wyjątkiem zastrzeżonych do podpisu Dyrektora;
- sporządzanie projektów regulaminów, instrukcji, zarządzeń, komunikatów zakresie nadzorowanych spraw;
- prowadzenie sekretariatu Rady Muzeum;
- zapewnienie zaopatrzenia w sprzęt i materiały biurowe, techniczne, chemiczne i gospodarcze;
- zastępowanie Dyrektora podczas jego nieobecności oraz wykonywanie czynności określonych w pełnomocnictwach i upoważnieniach udzielonych przez Dyrektora.
§ 6
Zakres zadań kierownika Działu Gromadzenia i Udostępniania Muzealiów obejmuje
- sporządzanie i przedkładanie Dyrektorowi propozycji do planu działalności Muzeum;
- sporządzanie i przedkładanie Dyrektorowi do akceptacji projektów wymaganych przepisami prawa informacji i sprawozdań, składanych uprawnionym organom;
- planowanie i organizacja pracy pracowników działu;
- nadzór nad terminową i prawidłową pod względem merytorycznym oraz formalno-prawnym realizacją zadań powierzonych pracownikom działu;
- prowadzenie i dokumentowanie czynności poprzedzających wydatkowanie środków Muzeum w celu realizacji zadań działu, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa;
- przygotowywanie projektów aktów prawnych, a także innych materiałów niezbędnych do realizacji zadań działu.
§ 7
Zakres zadań Działu Gromadzenia i Udostępniania Muzealiów obejmuje:
- gromadzenie i opracowywanie naukowe istniejących kolekcji i pojedynczych egzemplarzy zabytków będących w posiadaniu Muzeum;
- prowadzenie i koordynacja całości działalności promocyjnej i edukacyjnej Muzeum;
- sporządzanie rocznych planów działalności i sprawozdań dla potrzeb Organizatora i Rady Muzeum;
- inicjowanie, organizowanie i nadzorowanie realizacji imprez oświatowych oraz popularyzatorskich jak: wernisaże, koncerty muzyczne, lekcje muzealne, wykłady, warsztaty edukacyjne, konkursy literackie i plastyczne, imprezy plenerowe, konferencje naukowe;
- prowadzenie badań rynku w antykwariatach, targach i aukcjach oraz w drodze bezpośrednich kwerend w celu pozyskania zabytków mogących uzupełnić istniejące zbiory Muzeum;
- popularyzacja wiedzy na temat historii ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień ważnych dla regionu i zbiorów będących w posiadaniu Muzeum;
- prowadzenie stałej i systematycznej współpracy z muzeami i galeriami o porównywalnym z Muzeum zakresie badawczym;
- prowadzenie działalności edukacyjnej, promocyjnej, wystawienniczej, redakcyjnej i wydawniczej;
- utrzymywanie porządku i czystości;
- obsługa techniczna Muzeum,
- sporządzanie dokumentacji wymaganej przy udzielaniu zamówień publicznych;
- prowadzenie rejestrów skarg, wniosków i petycji oraz przygotowywanie projektów stanowisk w procedurze ich rozpatrywania;
- prowadzenie ewidencji wniosków o udostępnienie informacji publicznej oraz przygotowywanie projektów stanowisk w procedurze ich rozpatrywania.
§ 8
- Pracownicy Muzeum realizują powierzone im zadania i ponoszą odpowiedzialność za:
- znajomość i przestrzeganie :
- przepisów prawa obowiązujących w toku realizacji zadań na powierzonych stanowiskach pracy,
- obowiązujących w Muzeum regulaminów, zarządzeń, instrukcji oraz innych aktów kierownictwa wewnętrznego wydanych przez Dyrektora, regulujących funkcjonowanie Muzeum;
- staranne, prawidłowe i terminowe wykonywanie powierzonych prac i i poleceń służbowych wydanych przez przełożonych;
- należyte ewidencjonowanie, znakowanie, przechowywanie i zabezpieczanie dokumentacji prowadzonej na stanowisku pracy;
- prawidłową i rzetelną obsługę interesantów;
- oszczędne gospodarowanie środkami finansowymi, materiałami oraz dbałość o powierzony sprzęt i wyposażenie, w tym zabezpieczanie go przed zniszczeniem lub utratą;
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej.
- Szczegółowy zakres zadań, obowiązków i odpowiedzialności określają zakresy czynności poszczególnych pracowników ustalone w formie pisemnej przez Dyrektora.
§ 9
Zmian Regulaminu dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego nadania.